המלצות לקיץ על פי האיורוודה




אתמול וגם היום קיבלנו תזכורת של קיץ - חום, שמש חזקה ואור מסנוור. חלקינו מרגישים עם זה נפלא

הגוף מתחמם ותחושות הכיווץ בגוף וגפיים קרות נעלמים להם ואור השמש הבוהק מסית את האפרוריות ומכניס

אנרגיה ושמחה בלב. לעומתם יש את אלו שכבר החלו חוששים מהחום הקרב, המצטבר והמעיק.

באיורוודה ישנן הנחיות לתזונה ואורח חיים המתאימות לכל טיפוס ולכל עונה בשנה. הנחיות שמטרתם שמירה על

האיזון והבריאות ומניעת מחלות.


אלו שהקיץ טוב ונעים עבורם ימשיכו ויתענגו, ולעומתם אלו שהם טיפוס אש (Pitta ) שמטבעם נוטים להתחמם

בקלות, הקיץ עלול להיות עבורם קצת קשה.
 
ה "סוד" לבריאות טובה בקיץ הוא שמירה על יסוד האש בגופנו מאוזן והמנעות מחימום יתר.

עודף חום בגוף מתבטא באופן חיצוני: בעור יבש ואדמומי, עודף זיעה עם ריח חזק.

באופן פנימי : נטייה לשלשולים, תחושות צריבה במערכת העיכול, צרבת, צואה בגוון צהבהב ירקרק. נטיה לדימומים,

כאבי ראש, עודף מחשבות, קשיי שינה, יתר לחץ דם, ראיה מטושטשת.

ובפן הרגשי כעס ,תוקפנות וחוסר סבלנות .

כמה שינויים באורח החיים והתזונה המתאימים לקיץ יכולים לשפר את ההרגשה ולעזור בשמירה על

האיזון הגופני והחיוניות. בקיץ מומלץ מזון קל שלא יכביד על מערכת העיכול, ארוחות קטנות עם מרכיבי מזון בטעמים

מתוק ומר שלהם איכות מקררת.

כמה מהמזונות הטובים לקיץ:

פירות : ענבים, תפוחים, שזיפים, מלון, אבטיח, לימון מסוג ליים, אבוקדו, קוקוס

ירקות: ארטישוק, עלים ירוקים, מלפפון, סלרי, במיה, קישואים, ברוקולי, אספרגוס, שומר,דלעת

דגנים: אורז, שבולת שועל, כוסמין, שעורה

קטניות קטנות: עדשים לסוגיהם, שעועית אדזוקי

תבלינים : כוסברה, הל, מנטה, שומר. יש להמנע מתבלינים חריפים ומחממים

שמן: גהיי (חמאה מזוקקת), קוקוס

המתקה : סוכר קנים, סירופ מייפל

לאלו שאוכלים מזונות מהחי: 

מוצרי חלב : חלב עיזים או פרה אורגני,  גהיי, גבינה (שאינה שמנה או משומרת )

*משקה טאקרה – יוגורט מדולל בקרוב המתכון ...

מוצרים מהחי: דגי מים מתוקים, עוף

אורח חיים לימי החום :

כמובן עדיפות לשהייה במקומות מוצלים וקרירים, פעילות גופנית בשעות מוקדמות של היום או לאחר

שקיעת השמש. שהייה לאור ירח המקרין קרירות .

עיסוי עצמי לגוף עם שמן קוקוס אפשר בתוספת של טיפות בודדות של שמנים אתריים מצננים כגון: רוז, לבנדר,

סנדלווד
 
לייבסיטי - בניית אתרים